Meer weten? info@reijutai.nl

reiju tai facebook reiju tai mail

‘Delen en verbinden

Praktijk ReijTai en het Corona-virus

Ons immuunsysteem is van grootbelang is bij het bestrijden van het Corona-virus. Bij veel mensen is het immuunsysteem niet optimaal. Ongeveer 75 % van de Nederlandse bevolking heeft een vitamine D tekort.

Vitamine D heeft sterk antivirale effecten en een adequate vitamine D-spiegel kan de lichaamseigen afweer tegen virussen verhogen. Vitamine D voorkomt replicatie van virussen, versterkt de barrièrefunctie (bv. van de slijmvliezen) en werkt ontstekingsremmend door productie van antiviraal werkend interferon.

Er is nog geen specifiek onderzoek uitgevoerd naar de effecten van vitamine D-suppletie bij mensen met het coronavirus, het virus is daar te nieuw voor. Maar er zijn indirecte aanwijzingen dat voldoende vitamine D het verloop van een virale besmetting met het Covid-19 coronavirus kan verbeteren.

Ook de combinatie van vitamine C en zink is van belang: Vitamine C en zink spelen allebei een essentiële rol voor je weerstand en zijn allebei goed voor je huid. Vitamine C is een vitamine dat iedereen wel kent, zink is een mineraal. Maar waarom worden deze twee vaak in één adem genoemd? En wat is het verschil tussen vitaminen en mineralen?

Vitaminen
Vitaminen zijn chemische verbindingen en komen van nature in onze voeding voor. Ze zijn belangrijk voor je gezondheid, want ze spelen een rol bij de groei, het herstel en het goed functioneren van je lichaam. Je lichaam maakt ze echter niet of in onvoldoende mate zelf. Sommige vitaminen kunnen door je lichaam zelf worden geproduceerd.

Vitamine C
Vitamine C is veruit de bekendste vitamine en betrokken bij een groot aantal processen in het lichaam. Het zit vooral in groente en fruit, maar is gevoelig voor verhitting. Vitamine C activeert het immuunsysteem en vult antioxidanten aan. Daarnaast is deze vitamine belangrijk voor het zenuwstelsel en de gemoedstoestand. Het draagt bij aan de leerprestaties, het concentratievermogen, het geheugen, de geestelijke veerkracht, een heldere geest en vermindering van vermoeidheid. Deze vitamine

  • houdt het immuunsysteem op peil en dus de weerstand; bijvoorbeeld bij vaccinaties
  • helpt energie vrijmaken uit vet, koolhydraten en eiwitten
  • is het goed voor soepele en elastische aderen
  • beschermt tegen vrije radicalen
  • ondersteunt bij sport, stress en zwaar lichamelijk werk
  • helpt de vorming van collageen wat onder andere de huid stevigheid geeft
  • helpt het soepel houden van de spieren, de gewrichten en de pezen
  • ondersteunt het onderhouden van het kraakbeen
  • helpt het sterk houden van het tandvlees
  • is nodig om het vitamine-C-verlies bij roken tegen te gaan

Mineralen
Vitaminen, mineralen en sporenelementen hebben meer overeenkomsten dan verschillen. In het lichaam zijn ze bij veel processen allemaal onmisbaar. Het belangrijkste verschil tussen vitaminen, mineralen en sporenelementen is een scheikundig verschil: vitaminen zijn organische stoffen en komen uit de levende natuur. Mineralen en sporenelementen zijn anorganische stoffen (zouten) en komen uit de dode natuur (bijvoorbeeld gesteenten). Ook kunnen vitaminen door sommige planten of dieren zelf gemaakt worden, terwijl mineralen en sporenelementen door planten moeten worden opgenomen uit de aarde en door dieren uit voeding of water.

Verschil mineralen en sporenelementen
Het verschil tussen mineralen en sporenelementen ligt in de hoeveelheid waarin het lichaam ze nodig heeft. Van mineralen heb je veel meer nodig dan van sporenelementen. Nog niet van alle mineralen en sporenelementen is aangetoond dat ze essentieel zijn (absoluut noodzakelijk voor het functioneren van het lichaam). Van de volgende mineralen is wel al bekend dat ze essentieel zijn: calcium, magnesium, kalium, natrium, chloride en fosfor. En de aangetoond essentiële sporenelementen zijn: jodium, ijzer, chroom, koper, zink, mangaan, selenium en molybdeen.

Zink
Zink is een mineraal en omdat je er minder van nodig hebt heet het dus een sporenelement. Aangezien het een essentieel sporenelement is, is het dus absoluut noodzakelijk voor het normaal functioneren van je lichaam. Dit sporenelement

  • werkt positief op je immuunsysteem en je weerstand, kan dus ook ondersteunen bij vaccinaties.
  • is goed voor de vruchtbaarheid van zowel mannen als vrouwen
  • is goed voor een normaal functionerende prostaat
  • ondersteunt het herstellend vermogen van de huid en helpt om huid, haar en nagels gezond te houden
  • is het goed voor de ogen

Zink komt in iedere lichaamscel voor en maakt waarschijnlijk deel uit van meer enzymsystemen dan welk ander mineraal ook. Zink is noodzakelijk voor alle celgroeiprocessen waardoor er in de volgende situaties een hoge behoefte aan zink kan ontstaan: wondgenezing, operatie, immuun zwakte, opgroeiende kinderen, zwangerschap en lactatieperiode. Ook door bepaalde medicatie kan een tekort ontstaan. Een tekort aan zink kun je herkennen aan een verminderd smaak- en reukvermogen en witte vlekjes in je nagels. Ook aan een langzame wondgenezing, frequente verkoudheden en griepinfecties of huidproblemen (zoals acne) kunnen duiden op een zinktekort.

Natuurlijke bronnen van zink uit voeding
Dierlijk: vlees, oesters, ei, Edammerkaas, Goudse kaas.
Plantaardig: peulvruchten, sojakiemen, pompoenpitten, sesamzaad, noten, tarwezemelen.

Zink is een mineraal waar je bij een volgens de Nederlandse richtlijnen gerichte voedingspatroon toch nog steeds een tekort aan kunt krijgen. Zink moet door planten worden opgenomen uit de bodem, maar als er weinig zink in de bodem zit, kunnen de planten (onze groenten) al arm zijn aan zink.

Natuurlijke bronnen van vitamine C uit voeding
Plantaardig:  groente, fruit en aardappelen. Met name citrusvruchten (sinaasappel, citroen), kiwi’s, aardbeien, bessen, koolsoorten, paprika, tomaten, broccoli, zoete en normale aardappelen.

Natuurlijke bronnen van vitamine D uit voeding
Dierlijk:  vette vis, zoals haring, zalm en makreel. Ook leveren vlees en eieren vitamine D, maar minder dan vette vis. In Nederland wordt ook vitamine D toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten (maar niet aan olie).

Volg altijd de richtlijnen van het RIVM om het virus in te dammen, zoals veelvuldig je handen wassen. Dit kan met gewone zeep en je zou er een paar druppels tea tree olie aan toe kunnen voegen om je zeep antiseptisch te maken.

Als deze pandemie ons iets leert, is het dat we doorgaans ons immuunsysteem voor lief nemen en het te weinig ondersteunen. Dat we niet beseffen dat onze handen besmettingshaarden zijn voor virussen en bacteriën en die dus per definitie vaker moeten wassen (ook zonder het Corona-virus) EN dat we te gestressed leven.

Nu we gedwongen worden meer thuis te zitten met ons gezin en sociale contacten flink moeten verminderen, gaan we hopelijk meer beseffen wat er belangrijk is in ons leven en misschien wel vooral wie.

In de laatste jaren heeft het me vaak verwonderd en teleurgesteld dat bij politieke verkiezingen mensen niet of nauwelijks de tijd nemen de programma’s van de diverse politieke partijen goed tot zich te nemen om een goede keuze te kunnen maken. De Partij voor de Dieren wordt vaak lacherig weggezet, maar zij zijn al jaren aan het advocateren om de zoönose tegen te gaan.

Quote uit Wikipedia: “In december 2019 werd in de Chinese miljoenenstad Wuhan een cluster van symptomen van een “longontstekingvan onbekende oorsprong” waargenomen, dat al snel in verband werd gebracht met een vis- en dierenmarkt waar levende dieren werden verhandeld. Deze markt bestond uit zo’n duizend stallen die onder meer kippen, fazanten, vleermuizen, marmotten, slangen, hertachtigen en de organen van konijnen en andere wilde dieren verkocht. Al snel werd vermoed dat de veroorzaker een nieuw coronavirus kon zijn, afkomstig uit een dierlijke gastheer (zoönose). Het virus kreeg de naam SARS-CoV-2, nadat het voorheen tijdelijk aangeduid was met 2019-nCoV. Het veroorzaakt de ziekte COVID-19,” ofwel Corona. Ook Q-koorts en de vogelgriep zijn zoönosen.

Zo ook alle partijen die de luchtvervuiling willen tegengaan of pesticiden op onze voeding willen stoppen.  Deze partijen die onze gezondheid serieus nemen, zijn helaas altijd de kleinste gebleven en hebben geen invloed kunnen uitoefenen op beleidsstukken waar onze gezondheid voorop werd gesteld.

Deze bijzondere tijd wijst ons erop dat de mens de grootste vervuiler is en zichzelf ondermijnt met verkeerde voeding, slechte luchtkwaliteit en te veel stress.

Veel mensen (ook in mijn praktijk) hebben een ongezond voedingspatroon en zeker te veel stress en ondermijnen daarmee hun natuurlijke afweersysteem.

Integra: Om mensen te helpen inzicht te krijgen in hun voedingstekorten en eetpatroon is er de Integra methode. Je wordt doorgemeten op tekorten en spanningsvelden via een kinesiologisch consult, maar dit kan ook op afstand.

Je krijgt inzicht in je fysieke staat van zijn.

Kosten Integra: € 95,-

 

Voedingslijst: Ook kun je doorgemeten worden op intoleranties van bepaalde voedingstoffen. Je ontvangt dan een voedingslijst waarbij duidelijk wordt aangegeven welke voedingsmiddelen vermeden moet worden en welke voedingsmiddelen positief en helend voor je werken. Dit kan op afstand.

Kosten voedingslijst: € 65,-

 

De belangrijkste immuun ondermijner is echter stress. Stress door je levensstijl, maar ook stress door familie, werk, karmische belasting en onverwerkte trauma’s.

NeuroEmotioneleIntegratie: Normaal gesproken is dat het eerste wat ik adresseer als iemand in de praktijk komt. Want als je mentaal gestressed bent, heeft dat een direct gevolg voor je fysieke staat van zijn.

Dit doe ik door middel van een NEI-sessie.

Kosten NEI: € 95,-

Aangezien een NEI-sessie via fysiek handen contact kinesiologisch gemeten wordt en ook nog in een setting waarbij je dicht in elkaars veld zit, is dit op het moment waarbij besmettingsgevaar zeer reëel is niet de veiligste weg om het corona virus te vermijden.

REIKI: Wat wel kan is een energetische behandeling op afstand (Reiki op afstand). Hierbij wordt het zenuwstelsel tot rust gebracht, wordt er ontspanning gebracht door een healing op afstand.

Kosten afstandshealing: € 25,-.

(Je ontvangt dan op gevraagde tijd en plaats een spannings release behandeling waardoor je bloeddruk daalt en je immuunsysteem een boost krijgt).

 

Mocht je interesse hebben in één of meerdere van bovenstaande behandelingen, mail dan naar info@reijutai.nl of stuur een app naar 06-49869897.

 

Zorg goed voor jezelf en voor elkaar, blijf gezond, volg de richtlijnen van het RIVM en laat de angst niet regeren.

 

copyright Reiju Tai - disclaimer - webdesign: prode