Meer weten? info@reijutai.nl

reiju tai facebook reiju tai mail

‘Delen en verbinden

Stress en de invloed van stress

We leven in een hectisch en chaotische wereld. De waan van alledag vraagt veel van ons zenuwstelsel. Tijdsdruk, mentale prestaties, belangrijke gebeurtenissen zoals scheiding, verhuizing, financiële problemen of het overlijden van een dierbare leveren ons veel stress.

Ons lichaam kan stress voor een korte periode prima aan. Ons sympathisch zenuwstelsel helpt ons om onder druk te kunnen blijven leveren. We kunnen door prikkeling van ons sympathisch zenuwstelsel goed in actie komen; onze concentratie wordt verhoogt, er gaat veel energie naar onze spieren en we kunnen hoge inspanning een tijd lang aan. Er wordt meer adrenaline aangemaakt waardoor onze ademhaling versnelt, onze bloeddruk verhoogt, onze hartslag versnelt… Op de korte termijn is dat zeer nuttig, het helpt ons situaties snel en goed in te schatten en helpt ons in actie te komen in gevaarlijke situaties. Deze lichamelijke reactie op stress staat bekend als onze vecht-/vlucht- of bevriezingsreactie. Het is een primaire reactie op stress.

Duurt de stressprikkel te lang en wordt er niet op tijd op de rem gedrukt, dan is stress slecht voor onze gezondheid. We voelen ons dan gehaast, nerveus, onrustig en zijn snel geïrriteerd. Veel fysieke klachten en problemen vinden hun oorzaak in een te lange stressprikkel. Het grootste gedeelte aan huisartsbezoeken is stress gerelateerd. Hevige en/of langdurige stress veroorzaakt lichamelijke klachten. Het kan hartritme problemen veroorzaken, hoge bloeddruk en aanleiding zijn voor een beroerte. Het kan een astma-aanval uitlokken en de spijsvertering verstoren. Het kan je nerveus maken, spierkrampen opleveren en de verkrampte spieren kunnen weer aanleiding geven tot rugklachten, spanningshoofdpijn en migraine. Stress kan ook bestaande gezondheidsproblemen verergeren. Maagzweren, maagzuur, suikerziekte en het prikkelbaredarmsyndroom verergeren direct onder invloed van stress.

Bij langdurige (chronische) stress verlies je het contact met jezelf. Je herkent niet meer dat je onder stress staat. Je bent overspannen. Als je hier niet ingrijpt kunnen de klachten zich verder ontwikkelen en ‘brand je op’, ofwel kom je in een ‘burn-out’. Het lichaam is dan geestelijk en lichamelijk extreem uitgeput. Langdurige stress kan ook leiden tot angst en depressie.

Stress bij een moeder in de zwangerschap leidt aangetoond tot kinderen die gevoeliger zijn voor stress. Delen in de hersenen van het kind ontwikkelen zich anders in de baarmoeder als de moeder gestrest is. Kinderen van moeders die gestrest zijn in hun zwangerschap kunnen op latere leeftijd minder goed emotionele stress regelen.

Een goed evenwicht tussen in- en ontspanning is van groot belang om stress klachten fysiek en mentaal te voorkomen.

De samenhang tussen lichamelijke klachten en psychische overbelasting is in het begin van de klachten vaak niet zo duidelijk. Lichaamssignalen als spierpijn of vermoeidheid worden niet herkend, genegeerd of verkeerd geduid. Medisch onderzoek levert dan niet veel op en een duidelijke medische diagnose is dan niet te stellen. Dit levert gevoelens van onbegrip op, van niet serieus genomen worden op. Dit leidt per definitie naar nog meer stress.

Wat kun je zelf doen aan stress?

Als je je bewust bent van het feit dat je stress ervaart, is het belangrijk dat je jezelf “Offline” zet. Als onze computers of telefoons stress signalen geven, resetten of herstarten we ze, zodat de bugs uit het systeem worden gehaald. Dit kunnen we ook voor ons lichaam doen om zo weer contact te kunnen maken met ons parasympatisch zenuwstelsel. Ons parasympatisch zenuwstelsel helpt ons onze batterij op te laden, helpt ons ons lichaam te repareren, op te bouwen en uit te laten rusten. Het laat onze bloeddruk dalen, onze hartslag dalen, onze ademhaling dieper en rustiger te maken, onze alertheid te laten varen naar meer ontspanning (broeden en voeden) en geeft ons spijsverteringsstelsel meer energie. We halen dan meer voedingsstoffen uit onze voeding, kunnen ze eenvoudiger vervoeren naar waar het nodig is en het helpt ons onze afvalstoffen eenvoudiger af te voeren.

Tips om dit systeem actiever te maken

  • Neem vakantie (maak je vrij van verplichtingen, zet telefoon, laptop of pc uit, laat je tv uit, vindt een rustige plek waar je kunt pauzeren, om je heen kunt kijken, kunt luisteren naar de geluiden van de natuur…. Alleen nog maar even zijn en niet in actie hoeven te komen.
  • Is vakantie niet mogelijk… mediteer. Meditatie vereffent de negatieve gevolgen van stress op je weerstand.
  • Beweging verandert je stemming en je reactie op stress. Sporten is niet per definitie nodig, gewoon een wandeling heeft al gunstige effecten op je reactie op stress.
  • Luister muziek, maak muziek, ga naar kunst kijken of ga zelf kunst maken.
  • Doe aan taichi of yoga.
  • Let op je ademhaling; adem een aantal keren per dag bewust in en bewust uit. Neem bijvoorbeeld 10 tellen de tijd voor je inademing en 10 tellen voor je uitademing. Zucht eens een aantal keren heel diep per dag. Het zuchten zal je helpen naar ontspanning.

Lukt je dit allemaal niet?

Ook Praktijk Reiju Tai biedt diverse handvaten en werkvormen, waarbij je je weer bewust wordt van de signalen van je lichaam, waarbij je inzicht krijgt in je eigen energie of waarbij je door deel te nemen aan de diverse workshops en trainingen handvaten krijgt aangereikt naar de beheersing van je eigen energie.

Geïnteresseerd geraakt of wil je graag met jezelf hierin aan de slag? Wacht dan niet langer en stuur een mail naar info@reijutai.nl en vraag naar de mogelijkheden.

 

 

 

copyright Reiju Tai - disclaimer - webdesign: prode