Meer weten? info@reijutai.nl

reiju tai facebook reiju tai mail

‘Delen en verbinden

Voorjaarsdip?

Genoeg van de lange winter, het gebrek aan licht en binnenzitten? Tijd om weer naar ons lichaam te gaan luisteren. Ons lichaam heeft hulp nodig om ons een gevoel van welbevinden te kunnen verschaffen. Hier een aantal tips:

1.Beweging

Met stip op één staat nog altijd beweging. Keer op keer bevestigt onderzoek dat beweging een positief effect heeft op de lichamelijke en psychische gezondheid. Ook geeft het een gevoel van voldoening en bevordert het de cognitieve functie. Onderzoek laat bovendien zien dat er een relatie bestaat tussen bewegen en symptoomvermindering bij depressie en angst. Hierdoor kan het een zinvolle aanvulling zijn op de behandeling voor depressie. Een uur per week is al voldoende. Ga wandelen, laat fiets en/of auto wat vaker staan. Zoek het licht op!

2.Licht

Lichttherapie is de aanbevolen behandeling bij Seasonal Affective Disorder (SAD). Een Seasonal Affective Disorder (SAD) is een gemoedstoestand die onder invloed van de wisseling van seizoenen verstoord raakt. Onderzoek bevestigt dat lichttherapie de symptomen van depressie sterker vermindert ten opzichte van placebo. Ga naar buiten! Zoek de zon op. Ook als het koud is en de zon schijnt, heeft ons lichaam heel veel baat bij licht.

3.Gezonde voeding

Het eten van voldoende vette vis blijkt zeer effectief te zijn in de regulatie van stemming en welbevinden. Ook avocado en ongebrande noten zijn een gezonde keuze voor de hersenen. Eet biologische groenten van het seizoen en het liefst uit de buurt.

4.Meditatie

De waarde van mindfulness binnen de geestelijke gezondheidszorg wordt door steeds meer onderzoek onderschreven. Meditatie is niet alleen heel goed tegen stress, maar ook tegen bijvoorbeeld stemmingswisselingen, depressie en angst aanvallen. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat meditatie de veroudering van de hersenen tegengaat, angst en stress en pijn reduceert, meer focus en creativiteit oplevert, een boost is voor je immuunssysteem, emotionele balans en algemene stabiliteit oplevert en een positief effect heeft op je relaties.

 5.Voed je gelukshormonen

Lachen is gezond. Dit komt doordat je hersenen tijdens het lachen het ‘gelukshormoon’ endorfine produceren. Endorfine heeft een kalmerend en pijnstillend effect. Endorfinen werken in de eerste plaats pijnonderdrukkend, maar zijn ook medeverantwoordelijk voor het ontstaan van een gevoel van geluk of euforie. Als je je mondhoeken naar je oren trekt, al voel je je niet vrolijk van binnen, wordt de aanmaak van endorfinen al bevorderd en voel je je al snel veel lichter en vrolijker. Endorfinen worden geproduceerd door de hypofyse onder andere tijdens lichamelijke inspanning, opwinding en liefde. Het  hormoon oxytocine verhoogt het gevoel van vertrouwen, verbondenheid en zorgt dat het lichaam sneller tot rust komt. Een goed excuus om vaker te knuffelen, dus!

 

 

copyright Reiju Tai - disclaimer - webdesign: prode